Tot zover de stageplaats. Nu: stage, deel 2. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Fieke Visser - WaarBenJij.nu Tot zover de stageplaats. Nu: stage, deel 2. - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Fieke Visser - WaarBenJij.nu

Tot zover de stageplaats. Nu: stage, deel 2.

Door: schimmig

Blijf op de hoogte en volg Fieke

07 Maart 2012 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo allemaal,

In het vorige bericht hier vertelde ik over mijn eerste stagedag op Orangefield Highschool. Dit is echter alweer verleden tijd, want heb het er niet langer dan 2 dagen uit weten te houden. Op vrijdag (donderdag was ik begonnen) werd ik al op het matje geroepen bij de directrice, die mededeelde dat ze mijn haarkleur niet kon accepteren. Dat vond ik nogal achterlijk, want ik had nog geen les gegeven en bovendien al heel goed geprobeerd me aan te passen aan de school. Maar ja, het was dus nog niet goed en ik moest in het weekend m'n haar gaan verven. Op maandagochtend moest ik dan terugkomen voor de APK-keuring (zo vatte ik het dan op). Dus ik daarheen, was het nog steeds niet naar wens en moest ik weg. Vond het eerlijk gezegd helemaal niet erg, voelde me toch al niet thuis. Eén van de twee coördinatrices hier was volgens mij nogal kwaad, maar dat is ze toch altijd op iedereen. Gelukkig bedaarden de gemoederen snel weer toen er op donderdag al een nieuwe stageplek gevonden was.

Mijn nieuwe stageplek heet Education by Choice en dat is een alternatief soort school. Er zitten maar een paar leerlingen op en dat zijn allemaal jongeren die verder, om wat voor reden dan ook, nergens terecht kunnen. Afgelopen vrijdag ging ik kennismaken en ik vond het gelijk al een hele leuke school. Het personeel (inclusief het schoolhoofd) zien er zelf niet standaard uit en vinden schooluniformen ook onzin. Mag hier ook dragen wat ik wil en m'n haarkleur mag gerust weer knalrood worden zei het schoolhoofd. Het is allemaal heel vrij en ze accepteren iedereen zoals diegene is. Veel meer mijn plaats dus als Orangefield, waar overigens ook al het personeel slechte ervaringen mee had. Maandag ben ik op deze nieuwe plek gestart en het is heel interessant. Er zijn twee scholen, of ja, voor zover het scholen zijn. Alles vindt plaats in een kleine bovenwoning, het is geen echt schoolgebouw. Er zijn twee afdelingen, voor protestantse en katholieke leerlingen. Het personeel is wel gewoon gemengd, maar het blijkt dat leerlingen met een verschillende religieuze achtergrond onmogelijk bij elkaar in één klas kunnen zitten. Eén van de protestantse jongens was zelfs al eens gearresteerd omdat hij een katholieke jongen in elkaar had geslagen.

Dan de lessen op deze school. Zoals ik al zei gaat alles in kleine groepjes, zodat er veel individuele hulp geboden kan worden. De leerlingen zijn vrij wild, vooral bij de jongens is het moeilijk om ze aan het werk te krijgen. Er wordt echter niet keihard ingegrepen, want dat werkt bij deze doelgroep meestal alleen maar averechts. Soms mogen ze even op hun telefoon kijken of kletsen, want dit helpt ze om weer verder te gaan met het werk. Het grappige is dat dit alleen bij de protestantse jongeren zo was. Ik ben vandaag voor het eerst bij de katholieken wezen kijken, en die waren allemaal heel rustig en stil. Geen idee waar het aan ligt, snapten de leraren ook niet, maar wel apart. Vanaf maandag begin ik zelf met lesgeven. Ben wel benieuwd hoe het zal gaan, maar maak me er niet heel druk over. We zullen wel zien, als ik dit overleef weet ik in ieder geval zeker dat ik in Nederland alles aankan :')

Ben nu dus wél op een leuke plaats terecht gekomen en ben benieuwd hoe het de komende weken zal gaan! Nu gaat de tijd ook sneller voorbij en het is het zo paasvakantie! Tot de volgende keer!

  • 07 Maart 2012 - 16:37

    Margriet:

    Fijn dat je je op deze school wel op je plek voelt! Alvast heel veel succes met lesgeven!

  • 08 Maart 2012 - 08:30

    Fieke Visser:

    Dankje!! Jullie ook succes met dat jongetje waar je over vertelde, die alleen maar Portugees kan. Lijkt me heel moeilijk!

  • 08 Maart 2012 - 09:24

    Naomi:

    Beter dat je nu op deze school bent begonnen! Die andere klonk echt als een strafkamp, niks voor jou ;) Hopelijk gaan de dagen nu sneller voor je nu je een leuke stage hebt. Succes alvast met lesgeven maandag, ik ben benieuwd naar je volgende verslagje! xx

  • 08 Maart 2012 - 13:35

    Leo:

    Klinkt leuk allemaal, maar goed dat je je poot hebt stijfgehouden, nou heb je het tenminste naar je zin.
    Wens je veel plezier en succes voor de klas.

  • 08 Maart 2012 - 15:35

    Fieke:

    @ Naomi: Dankjewel! Die andere school was ook een strafkamp idd, zullen wel leuke kinderen vanaf komen. Ben ook benieuwd hoe het maandag gaat! :)

    @ Leo: Ja idd, nu zit ik tenminste tussen normale mensen!! André's en Hennies kan ik thuis wel zien, hahahahahaha

  • 09 Maart 2012 - 12:34

    Jan Linders:

    Hi Fieke,

    Hopefully, all's well that ends well ! So there are even strict divisions between the two religious groups at Education by Choice. This is Belfast for you, isn't it? By the way, why would Protestant youngsters be "noisier" than the Catholic ones? You might be able to answer this question in your next blog -:) ! greetz, take care,
    Jan

  • 10 Maart 2012 - 12:37

    Angelique:

    als ik dit zo allemaal zo lees,zou ik daar ook niet willen werken.maar gelukkig heb je nog wat anders en wens ik je daar heel veel succes

  • 10 Maart 2012 - 16:40

    Fieke:

    @ Jan: Erg interessant allemaal idd, al weet ik niet of er een antwoord op te vinden is :P

    @ Angelique: Haha, dat wens ik ook niemand toe! Dankjewel!!

  • 18 Maart 2012 - 18:49

    Wim En Ria:

    hallo fieke je laatste reisverslag al weer een tijdje terug gelezen vroegen ons af hoe het nu met je gaat afgelopen maandag ben je begonnen met lesgeven is het niet?
    nog effe volhouden dan zit je alweer aan je drie weken vakantie
    vanmorgen waren we nog even bij oma ook zij was benieuwd hoe het met je ging dus ook van haar de groetjes
    nou we horen vast nog wel
    groetjes

  • 19 Maart 2012 - 00:52

    Fieke:

    Hoi!! Ja, klopt idd! Was vrij druk, dus had nog geen tijd om een nieuw verslag te schrijven. Het lesgeven ging allemaal wel goed, je hebt hier echt een gunstige positie als je uit Nederland komt, want dat vindt iedereen interessant, haha. Verder gaat het ook wel goed, heb heel veel zin in de vakantie. Vrijdag over een week is het al zover! Groetjes terug aan oma!

    Fieke

  • 28 Maart 2012 - 09:27

    Jan Linders:

    Hi Fieke,

    Everything OK over there? No news is good news I hope, greetz,
    Jan

  • 28 Maart 2012 - 14:52

    Fieke:

    Hallo Jan,

    Alles is goed hier hoor! Had de laatste tijd geen tijd/zin om een blog te schrijven, maar verloopt allemaal prima. Stage gaat ook goed en na vrijdag is het alweer Easter Break en kan ik lekker even naar huis.

    Mvg,

    Fieke

  • 12 April 2012 - 08:15

    Jan Linders:

    Hi Fieke,

    And then back to B. for your final placement period? Wish you all the best, greetz,
    Jan

  • 25 April 2012 - 09:13

    Jan Linders:

    Hi Fieke,

    Your blog has ceased to be a source of inspiration and/or information I gather -:)? Hope you're OK, greetz,
    Jan

  • 25 April 2012 - 13:57

    Fieke:

    Hallo Jan,

    Heb nooit zo'n zin om wat schrijven, alles gaat hier wel OK. Ben sinds zondag terug van 3 weken vakantie, dus is weer even wennen.

    Groetjes Fieke

  • 23 Mei 2012 - 10:34

    Jan Linders:

    Hi Fieke,

    You'll never be a fanatical blogger, will you? The main thing is: have you been able to finish your placement on a positive note, will you be going home in the near future or are you already at home? See you soon, greetz,
    Jan

  • 24 Mei 2012 - 19:31

    Fieke Visser:

    Hoi Jan,

    Ik ga morgen mijn stagemap ophalen en dan zal ik ook wel te horen krijgen of het goed is of niet. Ga er vanuit van wel, heb nog geen klachten gehad.

    Aankomende zondag (27 mei) ga ik naar huis!

    Groetjes

  • 25 Mei 2012 - 08:33

    Jan Linders:

    Hi Fieke,

    Have a safe trip home, see you around, greetz,
    Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Belfast

Belfast

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2012

Tot zover de stageplaats. Nu: stage, deel 2.

23 Februari 2012

Aan de slag met stage

03 Februari 2012

Eerste lesweekje zit er alweer op!

31 Januari 2012

Aan de bak

29 Januari 2012

Het eerste weekend over de Noordzee
Fieke

Actief sinds 16 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1077
Totaal aantal bezoekers 11786

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 25 Oktober 2014

Amerika

23 Januari 2012 - 02 Juni 2012

Belfast

Landen bezocht: