Het eerste weekend over de Noordzee - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Fieke Visser - WaarBenJij.nu Het eerste weekend over de Noordzee - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Fieke Visser - WaarBenJij.nu

Het eerste weekend over de Noordzee

Door: schimmig

Blijf op de hoogte en volg Fieke

29 Januari 2012 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Het is inmiddels zondag, wat betekent dat ik hier mijn eerste weekend heb meegemaakt. Het was een interessante beleving en ook erg leuk. Gisterochtend zijn we met alle uitwisselingsstudenten en twee buddies naar het centrum geweest. We moesten alleen iets afwijken van het plan, want de computer van Babsi had een virus opgelopen en de IT-service hier op de campus zit dicht in het weekend. Dus er moest eerst een computerwinkel gevonden worden en de plattegrond kwam erbij. Marika en ik besloten mee te gaan en de buddies hebben een taxi voor ons gebeld en gingen vast vooruit naar de stad. De computerwinkel lag aan Woodstock Road en dit was duidelijk een wijk met meer armoede dan andere. Er zaten allemaal van die kleine verrotte winkeltjes en stinkende snackbars, veel dichtgetimmerde woningen, etc. Er liepen ook alleen maar vrouwen van 100 kg in trainingspak en vercrackte oma's rond. Echt zo'n straatje waar je 's avonds liever niet gezien wordt. Gelukkig werkte in de computerwinkel gewoon een normale man die zei dat we Babsi's laptop aan het einde van de middag op konden halen.

Toen we klaar waren in die achterbuurt, gingen we ook naar de stad. We zijn er te voet naartoe gegaan, dat was wel een mooie route. Eenmaal aangekomen in de stad zijn we even bij Starbucks gaan zitten om op de anderen te wachten. Toen iedereen er was, wilden we naar Victoria Square (groot overdekt winkelcentrum) gaan, maar er waren ineens allerlei straatartiesten. Er liepen mensen in een kostuum van Ghostbusters, een man verkleed als Jack Sparrow en twee negers die allemaal rare dingen deden met vuur. Een paar foto's later liepen we dan toch naar Victoria Square, waar we als eerst een bezoekje brachten aan het toilet. Daarna gingen we met de lift helemaal omhoog, waar een grote koepel zit vanwaar je kunt uitkijken over een heel stuk van Belfast. Dit was heel mooi, maar niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Voelde me zelf ook niet helemaal 100%, terwijl ik normaal niet echt bang ben voor hoogtes. Toen we weer veilig en wel beneden waren, gingen we lunchen bij de McDonalds. Heb zelf alleen een cola gehad, want de McDonalds ken ik wel een keertje, die hebben we thuis ook wel. Na de lunch wisten we niet echt wat we zouden gaan doen en liepen we maar gewoon een beetje de stad door. Uiteindelijk kwamen we bij een hele grote souvenirwinkel terecht, waar ze hele leuke dingen verkochten. Ik heb zelf een cd gekocht met allemaal liederen van de IRA, haha. Het was tevens wel duidelijk dat de eigenaar van deze winkel niet veel op heeft met de Britten, want het kleine aanbod spullen met een Britse vlag hing helemaal achterin een hoekje.

Al met al was het een geslaagde middag en vooral de Chinezen hebben weer hun ogen uitgekeken. Ze hebben er zelfs foto's van gemaakt hoe ik een peuk aan het draaien was, want dat hadden ze ook nog nooit gezien. Ik stond zelf het meest te kijken van hoeveel kinderen er rondhingen op straat. In Winterswijk beperkt zich dit nog tot de Lucardi en het Hemaparkje, maar hier zijn ze overal. Evenveel jongens als meisjes, allemaal zo in de leeftijd van 10 t/m 12 die overal in een groepje rondzwerven. Vooral van de meisjes schrik je je dood, want zoals die zich kleden en opmaken, daar zie je in Nederland de gemiddelde 18-jarige nog niet mee lopen. De buddies vertelden mij ook al dat er hier heel veel armoede is, maar het is toch wel triest om te zien.

Na nog even de supermarkt te hebben bezocht (en waar ik GROLSCH heb kunnen bemachtigen), gingen de buddies nog even met de Chinezen verder en ik ging met de meiden en die jongen uit Turkije terug naar die pauperstraat om Babsi's computer op te halen. Deze was weer helemaal gezond en we reden met een taxi terug naar Stranmillis voor het avondeten.

Na het avondeten, verzamelden we ons om 7 uur in mijn keuken voor een chipsparty. Verschillende soorten chips werden uitgeprobeerd en vooral de witte Doritos saus was een doorslaand succes bij ons alledrie. Om half 10 zijn we richting kroeg vertrokken. We gingen naar Filthy McNasties, want iedereen zij dat dit een hele leuke kroeg moest zijn en was er zelf ook wel benieuwd naar. Het was een behoorlijk eind lopen, maar we hebben het overleefd. Ook waren we alweer een schokkende ervaring rijker. Als je ziet hoe meisjes en vrouwen hier uitgaan, begin je je echt af te vragen of je niet in een verkeerd gedeelte van de stad bent beland. Ze lopen allemaal in super korte rokjes en jurkjes met hele hoge hakken eronder en hun hele kop volgeplamuurd. Ook niks geen jas erover ofzo, gewoon letterlijk bijna naakt. We wisten alledrie niet wat we zagen en vooral het meisje uit Polen vond dit best moeilijk om te zien, omdat vrouwenuitbuiting in haar land nogal een groot probleem schijnt te zijn. Nadat we het erover eens waren dat alle vrouwen hier gek zijn, kwamen we bij de kroeg aan. Het was heel druk en de bewaker leidde ons gelijk naar de biertuin. Dat is hier de oplossing voor het rookverbod: gewoon allemaal banken en een bar in de openlucht zetten. Wel een leuk idee en omdat er zo veel mensen stonden, was het ook niet echt koud. Later konden we gewoon weer naar binnen, want toen werd het rustiger. Er speelde live-muziek en de sfeer was gezellig. Het was er wel duur, maar dat is overal hier. Rond 12 uur/half 1 gingen we weer naar huis, nu met een taxi. Dat is echt een handige faciliteit, maar ook niet iets wat je iedere dag moet doen. Al met al was het een zeer geslaagde dag en avond gisteren. Vandaag doe ik niet zo veel. Moet nog wat opdrachten afmaken voor school en straks om 5 uur even kijken wat de pot schaft. Morgen beginnen de lessen, maar ik heb alleen maar van 9 tot 11 een vak. Lekker rustig beginnen dus.

Tot de volgende update!

• 29 Januari 2012 - 15:14

Leo:

Echt een heel ander cultuurtje dus/
    Is mooi om te lezen dah je het naar het zin hebt, gelukkig maar.

• 30 Januari 2012 - 22:37

Kelly:

Zo dat was nog eens een blogpost. Ik hoor het je gewoon allemaal zeggen als ik dit lees. Het is leuk om dit allemaal te lezen, zo krijg ik er echt zin in, want morgen begint het avontuur dan eindelijk ook voor mij. Ik ben benieuwd. Veel plezier nog!

• 31 Januari 2012 - 11:58

Fieke Visser:

Je zult nu al wel onderweg zijn, maar goeie reis Kelly! Ik hoop voor je dat het meevalt met de stakingen!